Hoi. Ik ben fitgirl 6.498 en een half, van 22 jaar. En omdat ik een vét inspirerend fitblog heb opgestart na mijn rug blessure ben ik nu de aangewezen persoon om jou te wijzen op de gevaren in je rug.

Nee. Je bedoelt het vast goed. maar nee.

Blijkbaar geeft het hebben van een quasi inspirerend fitblog, je ook gelijk de volledige medische expertise om uitspraken te doen over klinische aandoeningen of wat de beste interventie is. Daarnaast uitspraken te doen over de gevaren van bepaalde bewegingen zonder enige kennis van anatomie, arthrokinematica of fysiologie.

Je halfnaakte foto’s pronken op Instagram, je #hashtags zijn goed gekozen.  Maar lees eerst dit blog even, voordat je doktertje gaat spelen.

Of niet: want,

Je hebt immers nachtenlang wetenschappelijke onderzoeken doorgespit om klinische beelden te bestuderen. Om de toegevoegde waarde van een MRI te begrijpen. Je bent bekent met wetenschappelijke termen zoals; sensitiviteit, specificiteit, positieve en negatieve likelyhood ratio. Je weet wat incidentie en prevalentie zijn.

Je weet de prevalentie van mensen met hernia’s is, die asymptomatisch zijn. Oftewel geen enkele vorm van symptomen laten zien, maar toch een hernia hebben op de MRI.

Did you know that your MRI can be misleading? 🙂

Geplaatst door Trust me, I'm a Physiotherapist op zondag 29 oktober 2017

Je weet precies hoe de anatomie van de wervelkolom in elkaar zit. Je kunt de arthrokinematische bewegingen omschrijven die er zijn in de facet- en intervertebrale gewrichten, of wat “intradiscale druk” is. En wat deze fysiologische druk betekent voor de discus.

Je snapt dat beweging inherent is aan rek, strek, compressie, verschuivingen en draaiingen. Maar dat dat dus gevaarlijk is, en je beter in bed kan blijven liggen in een door NASA ontwikkelde gewichtsloze ruimte.

Je weet dat extensie van de lage rug te allen tijden vermeden moet worden want dat doet de druk op je wervels toenemen, En druk is slecht. Dat geeft hernia’s. Bij iedereen.

Bukken is net zo slecht, dus pas op! Altijd een rechte rug houden. En tillen vanuit de benen.

Daarnaast weet je ook dat een slecht postuur het kwaad in de wereld is. Dus mogen we niet als een zak aardappelen op een stoel zitten, maar altijd rechtop.

Dat wij als mensen gemaakt zijn om te wandelen en zitten met een constant aangespannen buikspier.
Dat dit “core stability heet”. En dat die “core” ook echt fysiek aanwezig is.

Je weet dat een slappe “core” hebben, betekent dat je lage rug klachten krijgt. Altijd. Dus knetterhard aanspannen die transversus. Want er is geen verschil tussen rompstijfheid en stabiliteit.

Daarom heb je dit filmpje al 100 keer gezien.

Je bent ook bekent met de termen placebo en nocebo. Daarom schroom je niet om te zeggen dat je geen bewegingen vanuit te romp mag maken. Want flexie, extensie, rotatie en lateroflexie zijn de duivel. Helemaal als je ze combineert.

Gelukkig geef je aan het begin van je blogje een disclaimer: dat dit bij jou werkt, en niet voor anderen hoeft te werken. Ohja, dat maakt alles weer goed. Want je weet dat fear avoidance beliefs best wel meevallen. Hoef ik niet uit te leggen, je hebt immers gestudeerd.

En anders lees je dit pareltje maar ff.

Maar laat alsjeblieft het echte werk gewoon aan de deskundige over.

Disclaimer
Dit blog is met veel sarcasme geschreven. Heeft placebo effecten maar zwaardere nocebo effecten.
De inhoud berust op 100% waarheid. Het betrouwbaarheidsinterval van dit blog is 95%, met waarden tussen de 10% en 99,99%.
(Visited 273 times, 1 visits today)