Nu verwacht je natuurlijk dat ik een handleiding ga geven om diep te squatten. Helaas.
Diep squatten is en blijft voor debielen, maar heeft toch zo z’n voordelen.

Volgens onderzoek waarvan de infographic hiernaast staat levert diep squatten wel degelijk voordeel tov. een andere vorm van squatten.

Maar alleen als je beginner bent. Lees hier

Dat opent voor mij een enorm spectrum aan grappen en grollen om je vanaf nu beginner te noemen, of slecht geïnformeerd en dus debiel.

Moet nu al lachen.

De full squat levert vooral kracht toename op bij full squat. Zoals de quarter squat dat doet bij de quarter squat. En de half squat bij de half squat.

Training is altijd specifiek.

De uitkomst ook.

Daarnaast heeft de full squat wel enige transfer van kracht naar de quarter en half squat. Maar niet beter dan dat de quarter en half squat dat zelf doen. Als je echt goed wilt worden in je sport? Specifieker trainen.

Voor de recreatieve sporter die gewoon een dikke biceps wil, zou grotere ROM training meer gains leveren. Voor de gevorderde sporter is het bewijs hiervoor helaas minder …

Dan rest mij de vraag tot welke categorie behoor jij? Want wanneer ben je een “trained subject” en wanneer een “untrained subject”.

Waar ligt de grens? 1 maand. 1 jaar, of 2 of 3… of bij je ego?

Ben je een beginner dan mag je dus diep squatten voor grotere gains, mits jouw anatomie en coördinatie dat toe laat. Lees hier.

Vind jij jezelf een “trained subject”, is je ego te groot voor de spiegel en doe je verder niks aan “sport”. Blijf lekker diep squatten.

Doe je kracht training naast (in aanvulling op) je sport, raad ik je aan om specifieker te kijken naar de knie/heup/enkel hoeken waar vanuit jij, bij jouw sport, kracht moet genereren.

Wil je boxjumps maken op belachelijk hoog opgestapelde plyoboxen zodat je dat op instagram kunt plaatsen.

Moet jij weten.

Diep squatten gaat je daar niet bij helpen. Zie infographic.

Ben je olympisch lifter, power lifter of crossfit atleet. Ga natuurlijk diep squatten voor de verschillende lifts. En quarter squats misschien meenemen voor box jumps en je dip & drive?

Verder moet je het mij ook niet vragen.

Ben slechts 1,5 jaar bezig met crossfit, dus redelijk “untrained”.

Doe pas (weer) 3 jaar aan krachttraining.

Werk pas 5 jaar als fysiotherapeut.

Dus weet ik veel?

(Visited 244 times, 1 visits today)