De water na behandeling mythe

Na een behandeling van de therapeut hetzij een massage, dry needling of manipulatie even flink water drinken om de afvalstoffen (bedoelen ze lactaat, chemicaliën of metabolische eindproducten?) af te voeren is een door mij veel gehoorde opmerking van mensen die eerst bij andere therapeuten onder behandeling zijn geweest.

Maar extra water drinken kan geen kwaad toch? Hoewel, er bestaat zoiets als waterintoxicatie.

Van de lijst onzinnige opmerkingen door paramedici staat deze in de nummer twee!

Naast het feit dat je sowieso minimaal 2 liter water moet drinken (iets meer als je sport) om je lichaam gehydrateerd te houden voor optimaal werkende lichaamsfuncties, heeft je lichaam een tweetal nieren die “afvalstoffen” uit het lichaam verwijderen en de hoeveelheid vocht in je lichaam op peil houden (zuur-base-evenwicht) door je meer of minder naar de wc te laten gaan.

Fijn dat dat lichaam dat allemaal zelf regelt, dan kan ik me bezig houden met het bestrijden van onzinnige mythes binnen de fysiotherapeutische wereld.

Het drinken van meer water om ‘afval-, gifstoffen’ weg te spoelen na een behandeling die “afval-, gifstoffen” zou “vrijmaken” is het toepassen van een interventie op een probleem dat niet bestaat na een niet-werkende interventie dat niet kan bewerkstelligen wat het claimt te doen.

Net als het rechtzetten van wervels bij iemand die scheef staat.

Na intensieve inspanning waarbij het lichaam daadwerkelijk lactaat aanmaakt komt dit voornamelijk in de bloedbaan terecht en zullen o.a. een tweetal metabolische processen ervoor zorgen dat de norm van lactaat in het bloed worden gehandhaafd na inspanning.

De eerste is de Cori cyclus (lees hier), de tweede is de Krebs cyclus (lees hier).

Als het überhaupt al mogelijk is dat er “ophoping” in de spieren plaatsvindt, dan is een 30 tot 60 minuten na de training alle lactaat weer verdwenen door de resorptie van lactaat door de Cori cyclus en doordat men na inspanning weer het aerobe deficit via Krebs cyclus wegwerkt door rust te houden. Dus valt er niks “weg te kneden” of met een tsunamie aan water weg te spoelen.

Daarnaast is uit meerdere onderzoeken (lees hier, hier en hier) al bewezen dat lactaat geen “afvalstof” is maar een bijproduct en zeer bruikbare en efficiënte energiebron tijdens diezelfde intensieve inspanning.

Het gevoel na de training en de dag daarna, soms zelfs de dag daarna, is niks anders dan microtrauma in bindweefsel en celmembraan van de spier.

Dat kneed je er ook niet uit trouwens, gewoon bewegen is effectiever dan massage. Daarnaast zijn er onderzoeken die aantonen dat massage niet alleen géén lactaat uit spieren kan kneden, maar het zelfs de resorptie van lactaat doet afnemen. (lees hier)… Ha!

#walk it off

 

(Visited 1,805 times, 1 visits today)