In de voorgaande 2 blogs, en de 3 daarvoor, begint het eigenlijk al meer op een boekwerk te lijken in plaats van de beloofde trilogie. Maar dat is niet het belangrijkste.

Wat wel belangrijk is na de verhalen over veiligheid en toepassing van BFR, zijn natuurlijk de resultaten. Wat levert BFR training je nu precies op?

In het vorige blog heb ik dit al kort moeten aanstippen, omdat een indicatie direct gelinkt is aan een effect, en als het effect er niet is, dan heeft het toepassen van een behandelmethode geen zin bij die indicatie en dus ook géén resultaat.

En laat het nou net daar heel vaak fout gaan in de praktijk. En dan krijg je dus tape technieken voor hooikoorts, manipulaties om wervels recht te zetten, kurkuma supplementen nemen tegen ontstekingen, frictioneren bij peesklachten, massages om afvalstoffen te verwijderen, Klei eten a la Rens Kroes (WTF?) Detox kuren nemen, en ga zo maar door.

Interventies plegen die geen werkingsmechanisme hebben op het te behalen doel. Helpen niet. Dus stop daarmee. Dat is weggegooid gemeenschapsgeld. Daardoor gaan premies omhoog, maar tarieven niet, en loopt de helft van mijn collega’s nu te zeiken om geld.

Maar goed, dit is een blog over BFR.

Wat zegt de ervaringsdeskundige (ikzelf) er van?

Dus we hebben de indicaties pijn, atrofie/hypertrofie en kracht. Dan hebben we uiteraard de verhalen van clinici zelf, en de literatuur. Beiden zijn belangrijk om mee te nemen, op 1 been kun je niet staan, dus vandaar dat EBP er 3 heeft.

Aangezien de literatuur uit mijn vorige post vooral de pijler wetenschap laat zien, concentreer ik me hier op casuïstiek uit mijn praktijk. Daarbij ga ik niet lopen cherrypicken, wat doet iedere guru op het internet al.

In de praktijk heb ik al meerdere mensen met klachten mogen behandelen met BFR. Van knie- tot polsklachten. Wat zijn daar de ervaringen?

Is het leuk?

Nee, sommige mensen zien enorm op tegen de trainingen, omdat het gevoel van zware benen/armen, moeheid, verzuring en “pijn” tijdens de 8 minuten restrictie niet heel prettig is. Aldus een crossfitter, powerlifter, verpleegkundige, motorcrosser en collega fysiotherapeut.

Hoevaak kun je dit doen?

In principe elke dag. Omdat het mechanisme anders werkt dan via microtrauma spiergroei te faciliteren, kun je elke dag trainen. Want je hebt immers geen spierpijn.
Maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat elke avond voor 14 dagen lang 4 oefeningen van 8 minuten, links én rechts, dus 64 minuten “blood flow restriction” je er echt wel klaar mee bent. Dus 2 keer per week wel prima is.

Ja het is effectief,

Zo heeft een dame, met langdurige knieklachten afgelopen zomer pijnvrij in de bergen kunnen wandelen. Haar belastbaarheid was zo laag dat elke vorm van kracht of hypertrofie training reacties van pijn, stijfheid en zwelling bij de knie gaf.

Ze is begonnen met leg extensions, met alleen het onderbeen, géén extra gewicht, in combinatie met BFR.
Zouden we deze trainingsintensiteit doen zonder BFR, dan zou dit geen hypertrofie geven, het is immers niet >60% van 1RM.
En heb je wel eens leg extensions zonder extra gewicht tot falen getraind? Je bent nu nog bezig of niet.

En krachttraining (>80% van 1RM) is het ook niet. Maar zowel in kracht, spieromvang en pijn zat verbetering. Dus hup, lekker de bergen in en lopen!

Ze trainde 12 weken lang, 2 keer per week, en elke week bouwde ze de weerstand op met een halve kilogram. Volledig volgens protocol, 4 sets herhalingen 30-15-15-15 met 30 seconden rust tussen de sets. Dat is 8 minuten BFR per oefening.
Later hebben we de oefeningen uitgebreid met squats en lunges. Op lichaamsgewicht en met 10kg gewichtvest.

Heb haar laatst even opgebeld. Ze doet geen oefeningen, maar is pijnvrij, dus dikke prima.

Maar ook nee…

Andere dame met jarenlange knie klachten wegens chondropathie graad IV. Geen beenomvang toename na 6 weken, 2 keer p.w. trainen. Kan ook zijn dat de periode van trainen te kort was voor verbetering in dit geval.

Misschien wat kracht toename, want eerst konden we de lichaamsgewicht squats niet afmaken. Maar na 4 weken wel, met een 10kg gewichtsvest.
Of dit is het gevolg van toename in tolerantie van het trainen onder occlusie?

Qua pijn weinig verbetering tijdens eigen trainingen. Maar wat wel leuk was, is dat tijdens de trainingen mét BFR de herkenbare kniepijn niet aanwezig was. Wat weer overeenkomt met de studie in mijn vorige post. Wat weer zou kunnen betekenen dat mensen meer geneigd zijn om te gaan trainen, omdat de pijn niet optreedt, het langer volhouden, daardoor toch progressie maken.

Ik heb nog geen studie kunnen vinden die de gradatie van de chondropathie heeft kunnen beïnvloeden, dus dan zullen we de behandeling moeten toespitsen op andere uitkomstmaten zoals pijn tijdens ADL of sport, kracht en omvang beenspieren en eventueel gedrag en cognitie over de klacht.

Positieve afsluiting

Een jongeman van 28 jaar met kuitklachten beiderzijds, die problemen had met lang staan en lopen. In de keuken eten koken zorgde voor veel vermoeidheid in de kuiten. Zijn kuiten hadden niet genoeg volume om een goede circulatie te krijgen. Zijn kuiten hadden veel te weinig kracht/duurvermogen.
Daar hebben we 2 x per week BFR op gezet voor 6 weken. Waarom BFR? Omdat reguliere hypertrofie training niet werkte, vanwege de lage belastbaarheid, pijn en terugslag na training.
Zijn kuitomvang is tijdens de trainingen goed toegenomen, evenals zijn score op de SL calf raise en het resultaat is dat hij weer normaal kan werken en hardlopen.

Daarnaast is onze motorcrosser weer aan het rijden, kunnen andere patiënten met knie artrose weer normaal en pijnvrij uit hun auto stappen, terwijl ik echt wel zeker (denk te weten) dat er aan de graad artrose niks is veranderd. En ik dus enigszins biased begin te worden voor het breed inzetten van blood flow restriction training.

Dit is wat je mag onthouden (niks moet namelijk)

Blood flow restriction training kan op dit moment vanuit onderzoek (en praktijk) effectief ingezet worden bij revalidatie van laag belastbare lichaamsdelen na een trauma, blessure of operatie:

Om hypertrofie te stimuleren die niet verkregen kan worden door de normale trainingsmethode. Al in zeer vroege stadia.

Of om kracht toename te stimuleren die niet verkregen kan worden door de reguliere trainingsmethode.

Als pijn de meest terughoudende factor is, omdat deze niet optreedt tijdens oefeningen, je zo toch aan de belastbaarheid van de persoon kunt werken.

Voor meer informatie mag je me altijd mailen. Afspraak maken mag ook. Zoek ook nog leuke samenwerkingen met orthopeden. Zowel pre- als post-operatief. #dtv

(Visited 202 times, 1 visits today)