Rugklachten, iedereen heeft ze wel eens gehad. Zelfs ik. Sommigen zijn daarvoor behandeld met manueel-, of fysiotherapie, anderen hebben gewoon 6 weken normaal gedaan waarna de klachten zijn verdwenen.

Ja je leest het goed, normaal doen werkt.

Normaal doen is iets dat we in Nederland zo goed kunnen, want “doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”.

En als er één onderwerp is waar dit geldt dan zijn het rug klachten wel. Wist je dat 80-90% van rugklachten geneest in 6-12 weken zonder medicatie, scans, fysiotherapie en chirurgie?

Maar op een of andere manier zijn we gaan geloven dat rugklachten hebben iets “ergs” is dat direct met therapie opgelost kàn en moet worden. Maar niets is minder waar..

Vele rugklachten die jij en ik ervaren vallen voor ons fysiotherapeuten onder de “a-specifieke lage rugklachten” categorie. Oftewel: “wij weten het ook niet”
In ieder geval zijn we het eens over de oorzaak van de klachten.

“Jij hebt vast iets gedaan waardoor het is ontstaan”
no shit sherlock

Denk hierbij aan activiteiten die je te veel, te lang of te zwaar hebt proberen te doen. Ook liggen, stil zitten en stil staan vallen hieronder. Maar ook als gevolg van onder getraind zijn kunnen dit soort klachten ontstaan. Dus het is niet direct een intern gelegen probleem met wervels, tussenwervelschijven, zenuwen en gewrichten.

Waar wij therapeuten mee kunnen helpen is het in kaart brengen van de meest pijnlijke bewegingen, uitsluiten van ernstige pathologie en load management and exposure.

Klinkt mooi, maar het komt er op neer dat wij vertellen wat jij kan doen om met zo min mogelijk pijn toch te blijven bewegen. Daarom krijg je in het begin van die suffe oefeningen mee zoals bekken kantelen, hol/bol maken, “core stability” oefeningen en zit je nu op kantoor op een oefenbal.  En hopelijk ben je, als je een beetje weldenkende therapeut hebt, na een aantal weken aan het squatten, deadliften, lungen, hardlopen en wandelen maar vooral gewoon aan het bukken, draaien, strekken en tillen.

“You can’t go wrong with getting strong” Adam Meakins

Oh ja, de vijf redenen lees je hier:

Je gelooft dat je rug scheef staat.

link naar blogpost, ga het niet nog een keer uitleggen. (niet voor tere zielen)

Je teveel vertrouwt op je therapeut

Lees dit, heb ik al eens eerder verteld.

Je gelooft in verkeerde bewegingen

Als ik € 1,- (toeslag bovenop de reguliere vergoeding voor fysiotherapie) kreeg voor elke keer dat ik de opmerking “ik heb vast een verkeerde beweging gemaakt” hoorde, was ik nog iets rijker dan ik nu al ben.

Wat is een verkeerde beweging? bukken, draaien, strekken, of een combinatie van deze bewegingen? Is een beweging verkeerd omdat je er pijn bij kreeg? Zegt dat iets over de beweging of over de belastbaarheid van je lichaam? ik kan voorover buigen en iets van de grond pakken, jij misschien niet, maar is dan de beweging verkeerd of is het wat anders? Rob de tuinman kan scheppen als een malle, maar na 10 keer scheppen voel ik dat in m’n rug… was het de beweging of de belastbaarheid? Mijn aanrecht is ontzettend kut en met de afwas (nee ik heb geen vaatwasser) wordt het na een tijdje vervelend ergens op m’n rug, maar is het de beweging of de belastbaarheid van mij, met die taak, voor die duur…?

Bestempel een beweging niet als verkeerd, maar als ongetraind. Als je een kantoorbaan van 40 uur per week hebt, daarnaast niet echt beweegt of traint, dan zijn veel bewegingen voor jou “verkeerd”, niet vanwege de beweging, maar vanwege je gebrek aan training.

The notion of ‘bad’ movement is a danger to the spontaneity of our very existence Louis Gifford

Er zijn daarentegen wel domme bewegingen zoals, de Macarena, Dabben, zijwaarts zitten op een leg press en squatten op een bosubal.

Je hebt geen tijd

Jij hebt pijn, ik niet. Ik ga het niet voor je oplossen, dat mag je zelf doen door te bewegen.
Geen tijd? moet jij weten, maar een gezonde geest in een gezond lichaam kost tijd, net als afvallen en spiermassa opbouwen.

Je denkt te negatief

De sterkste indicator voor lage rugklachten was depressie (2.3 x hoger), niet MRI. Ze vonden geen relatie tussen nieuwe rugklachten en type 1 vertebrale eindplaat veranderingen, tussenwervelschijf degeneratie, annulaire scheuren en facetgewricht degeneratie. (Jarvick, 2005, Spine)

Wat volwassenen denken over rugklachten: (O’Sullivan 2012)

  • rugklachten zullen uiteindelijk leiden tot stoppen van lichamelijke activiteiten (38%)
  • rugklachten zullen progressief erger worden op latere leeftijd (45%)
  • rugklachten moeten worden opgelost met rust (60%)

Wat fysiotherapeuten over het algemeen nog geloven:

  • rugklachten worden veroorzaakt door ‘trauma’ en ‘schade’
  • bekkenklachten worden veroorzaakt door instabiliteit
  • de rug en het bekken zijn fragiel en moeten ‘beschermd” worden

Zoals je ziet heersen er nogal wat fabels rondom rugklachten. Dit komt van slecht geïnformeerde fysio’s, trainers en je tante die een vriendin had die ergens had gelezen dat buigen onder belasting je een hernia geeft.

Laat je niets anders wijsmaken dat jouw rug ontzettend sterk is, dat hij kan, mag en moet buigen, strekken en draaien en dat zwakke ruggen niet bestaan.

Hoogstens mensen zonder ruggengraat.

(Visited 487 times, 1 visits today)