Wanneer we willen gaan trainen met BFR moeten we wel een indicatie hebben om het op/bij toe te passen. Het moet zin hebben natuurlijk.

Anders is het net als met sommige praktijken in mijn omgeving, alles wordt geprikt, alles wordt gemanipuleerd en alles is een blij-dat-ik-glij-festijn. En dan zeuren dat je gekort wordt op je tarief… No shit Sherlock.

Als je niet snapt wanneer je het wel of niet moet toepassen raad ik aan om weer even terug de schoolbanken in te gaan. Daarbij is het krijgen van educatie nog niet de doorslaggevende factor. Maar dat de gekregen educatie je heeft geleerd, om kritisch te kijken naar dat wat er wordt verteld. (dikke tip voor mijn 10 jarige ik).

Het leren van een nieuwe skill is leuk en je kan vaak niet wachten om deze toe te passen in de praktijk. Je ziet opeens overal indicaties tot behandelen.

Iedereen die een tape cursus heeft gevolgd kan beamen dat in de eerste week je klanten met minimaal 3 kleuren op de huid, de praktijk weer verlaat. #effectievezorg

Het getuigt van intellectuele luiheid, om zowel alles te geloven dat je hoort, als het is om alles te ontkennen dat je hoort.

Neil deGrasse Tyson

Omdat ik nog steeds mijn eigen reviewer ben en deze inleiding weer veel te lang duurt, volgt hier weer een fantastische PICO:

Wanneer heeft het toepassen van BFR nut?

Hangt van je doel af, en het werkingsmechanisme van BFR. Want BFR toepassen bij hooikoorts klachten snappen we allemaal dat dat niet werkt. Net als die tape.

Omdat ik alle nieuwe onderzoeken over BFR training gelijk naar mijn inbox krijg gestuurd hoeven jullie alleen maar mijn leuke blogjes te lezen en niet die saaie onderzoeken. Weet je gelijk dat je goed bezig bent en valt er nog wat te lachen ook.

Atrofie

Een veel geziene aandoening vooral postoperatief (bijv. na VKB, meniscus) en bij osteoartrose van de knie, is atrofie van beenspieren. In deze narrative review van Alexander Franz kun je lezen dat operaties vaak zijn bedoelt om de patiënt van zijn/haar pijn af te helpen. Maar dit postoperatief vaak vergezeld gaat met andere dysfuncties en atrofie.

Grappig daarbij is dat deze klachten wordt toegeschreven aan het gebruik van een tourniquet dat bloedtoevoer naar het ledemaat afknelt.
Precies datgene waarmee we nu mee willen gaan trainen.

Maar omdat dit niet onder volledige occlusie plaatsvindt, wel met interval, en met oefeningen zodat het processen stimuleert zoals: verhoogde systemische hormoon productie (growth hormonen GH), cellulaire zwelling, productie van reactive oxygen species (ROS), intramusculaire anabolische/ anti-catabolische signalling en verhoogde fast-twitch vezel recruitment. Ref, Ref, Ref.

Lijkt het meer op te leveren dan dat het negatieve bijwerkingen heeft.

Hypertrofie

Volgens deze systematische review van Lixandrão uit 2018, kun je beter high load resistance training (HL-RT) doen als je sterker wilt worden.
Wat betreft hypertrofie training is het volgens hem om het even. Wat betekent dat zowel HL-RT alleen, als Low load-RT mét BFR gelijke resultaten geven.

Wel benadrukt hij nog dat BFR een valide trainingsmethode is voor verschillende leeftijden en van fysieke capaciteit, vooral wanneer het gaat om de personen die de zware lasten niet aan kunnen. Iets dat we postoperatief veel zien.

Daar sluit deze studie van Rodriques (2019) met reuma patiënten, heel mooi bij aan. Want het nadeel van HL-RT is dat er op het lichaam of aangedane gewricht heel veel kracht komt, wat dus pijn geeft tijdens de oefeningen, en daarom mensen afhaken. (lees meer over pijn hieronder)

Maar om hypertrofie te krijgen moet je of >70% van je 1RM gaan liften met bijbehorende setjes en herhalingen. Of pokke veel herhalingen maken tot falen om dezelfde prikkel te geven. Beide leveren in ieder geval de gouden combinatie waarvan wij nu denken dat hypertrofie optreedt: metabolische stress en mechanische spanning.

En ook deze studie van Lowery (2014) laat zien dat blood flow restriction training, hypertrofie stimuleert dat gelijk is aan reguliere krachttraining.

Krachtafname

Hoewel BFR training wel kracht toename promoot. Is reguliere krachttraining nog altijd beter (Hughes 2017, Lixandrão 2018). Dus heb je een patient die wel volledig belastbaar is, en is jouw therapeutische doel kracht. Ga dan lekker krachttraining doen.

Maar is kracht training op >70% van de 1RM niet mogelijk, vanwege pijn, of zit je in de 1e week post chirurgie, of een ander weefsel limiterende reden. Misschien is BFR dan wel een optie. Tot het moment dat de persoon weer normale belasting kan hebben. Want dat is in elke therapie het doel.

Pijn

Er zijn aanwijzingen dat ook pijn beïnvloedt wordt door een training met BFR. Meneer Korakakis (2018) heeft een groep van 30 personen met pijn aan de voorzijde van de knie, onder 80% occlusie, vier sets low-load leg extension laten uitvoeren waarbij pijn direct na en 45 minuten na de sessie werd gemeten. Daar werd een klinisch significant verschil gemeten.

Hoewel de verschillen op kracht en kniefunctie volgens dit onderzoek van Bryk 2016 tussen de BFR en de controle groep minder groot zijn. Ervaarde de BFR groep minder pijn tijdens de oefeningen dan de groep die normale krachttraining kreeg op >70% van 1RM.

Dus óók pijn zou wellicht een indicatie kunnen zijn om BFR training toe te passen. Want tot op heden is er nog geen bewijs dat osteoartrose zelf kan worden beïnvloedt door BFR, maar misschien wel de pijnklacht. En dat wederom zonder de zware lasten.
Dus meer kracht, meer spiermassa, minder pijn en weer meer lol in het leven.

Cardio

De studie van Abe (2010) liet en groep van 19 jonge mannen die willekeurig werden toegewezen aan ofwel een BFR-trainingsgroep of een niet-BFR-controletrainingsgroep.

Daarbij lieten ze de heren 15 minuten fietsen bij 40% VO2max mét BFR en een andere groep die gedurende 45 minuten op 40% VO2max fietste. Beide groepen voerden de trainingsroutine 3 keer per week gedurende 8 weken uit.

De groep die BFR deed, zag de volgende effecten die niet werden waargenomen in de controle groep.

  • Verhoogd quad- en dijspiervolume
  • Verhoogde kniesterkte
  • VO2max steeg met 6,4%
  • Verhoging van trainingstijd tot uitputting

En zelfs bij deze studie van Park (2010) die een groep goed getrainde college basketbal spelers 5 x 3 minuten liet wandelen zagen ze al na 2 weken een 11,6% toename in VO2max. Dus zelfs op het cardiovasculaire vlak zou BFR een uitkomst kunnen bieden.

En nu dan?

Nu wacht nog één blog in deze trilogie over BFR. Hou het in de gaten.

(Visited 194 times, 1 visits today)